Over 3 maanden is het zomer en iedereen wil voor die tijd natuurlijk zomerfit zijn en de #Summerbody plaatsen. De sport en dieetprogramma’s om dit te ‘bereiken’ kom je dan ook weer overal tegen. Net als de verhalen en foto’s van het perfecte (zomer)lichaam. Veel mensen gaan de komende maanden weer hard aan de slag om dat perfecte lichaam te krijgen. Er zijn zoveel verschillende opvattingen en methodes over hoe je het beste zomerfit kunt worden, maar hoe wordt je nou echt zomerfit?

Allereerst, om maar met een open deur te beginnen, is het goed om het hele jaar door actief te zijn en gezond te eten. Er wordt niet voor niets gezegd:

#Summerbody

Welke hulp kun je het beste gebruiken?

Als je regelmatig sport en je hebt een gezond voedingspatroon is het makkelijker om in vorm te komen/blijven. Wil je dan nog net dat ene vetrolletje kwijt of wil je toch echt graag een wasbord voor de zomer dan kun je extra gaan trainen en/of je kunt kritisch(er) naar je voeding kijken. Eventueel kun je hierbij hulp inschakelen van professionals (personal trainer/diëtist) om je te ondersteunen bij het behalen van je doelen.

#SummerbodyKomt bovenstaand advies net iets te laat dan zijn er nog genoeg opties om (enigszins) zomerfit te worden. Wil jij het goed aanpakken en succes boeken volg dan deze stappen.

Probeer eerst voor jezelf een doel op te stellen. Vraag je vervolgens af of het een realistisch doel is. – Als je bijvoorbeeld 10kg wil afvallen is het onwaarschijnlijk dat dit doel in een korte periode te behalen is. – Je kunt wel een lange termijn doel opstellen en daarnaast een paar korte termijn doelen. Onthoud dat een haalbaar doel het allerbelangrijkste is om gemotiveerd te blijven en te voorkomen dat je stopt voordat je doel is behaald. Heb je eenmaal een haalbaar doel opgesteld ga dan een actieplan maken.

Hoe ga je dit doel behalen?

Bedenk ook hierbij dat het haalbaar moet zijn. – Als je een drukke baan hebt, een gezin en een sociaal leven is het dan haalbaar om 7 dagen per week te gaan sporten? Waarschijnlijk niet! – Maak voor jezelf een sportschema waarvan je zeker weet dat je het kunt volhouden. Ben je ongetraind zorg er dan voor dat er een goede opbouw zit in je sportschema om blessures te voorkomen. Om jezelf extra te motiveren kun je nieuwe sportkleding kopen, want ja het is toch zonde als die in de kast blijft liggen.

#Summerbody

Naast het sporten is het minstens zo belangrijk om kritisch te kijken naar je eetpatroon. Eet je al gezond? Heel erg goed! Ga zo door. Heb je het gevoel dat er winst te behalen valt in je voeding? Stel dan net als voor het sporten een actieplan op. Ook hierbij is weer de allerbelangrijkste regel: zorg dat het haalbaar is.

Extra tips

vermijd extreme diëten die snel resultaat beloven. Het klinkt heel erg verleidelijk, maar deze diëten werken op lange termijn alleen maar averechts. Veranderingen in je voedingspatroon kunnen een flinke uitdaging zijn. Er is overal verleiding en je moet vaak stevig in je schoenen staan om dit te weerstaan. Houd je doel altijd in je achterhoofd zodat je weet waarvoor je het doet. Maak zelf de keuze om gezonder te eten en laat het niet afhangen van anderen of van je omgeving. Tot slot beloon jezelf voor al het harde werken!
#Summerbody

Wil je hulp bij het realiseren van je doelen? Neem dan contact op met een professional die je kan begeleiden, motiveren en handvatten kan aanreiken.

Groet,

Nikita