Een aantal weken geleden schreef ik in mijn blog over voedingshypes. Vandaag een blog over een ander soort hype in de voedingswereld namelijk de dieethype. Bij een dieethype hoort vaak een boek dat wordt gepromoot alsof het de nieuwste afslankpil is. In de afgelopen jaren zijn er al heel wat populaire diëten voorbij gekomen: Sonja Bakker, dr. Frank, het Keto- dieet en het Cambridge dieet zijn hier nog maar een kleine opsomming van. Met veel interesse en vaak ook verbazing volg ik de berichtgeving rondom deze hypes.

Killerbody

De afgelopen weken heb ik alle commotie rondom het boek killerbody 2 van fitgirl Fajah Lourens op de voet gevolgd. Het eerste killerbody dieet boek is in april 2016 uitgegeven.De lancering en promotie van het eerste boek is vrijwel geheel langs mij heen gegaan, misschien omdat er toen minder ophef over was. Door alle commotie rondom het tweede boek ben ik mij verder gaan verdiepen in dit dieet.

Ik juich altijd alle initiatieven toe die mensen ondersteunen bij het verbeteren van hun leefstijl. Maar jammer genoeg zijn weinig van de diëten die door dieetgoeroes worden gepropageerd echt ondersteunend bij het veranderen van je leefstijl. Wat ik vooral opvallend vind van alle dieethypes is dat zij gebaseerd zijn op en heel lage calorie inname en vaak totaal niet volwaardig zijn.

Leefstijlverbetering

Laat staan dat ze afgestemd zijn op de specifieke situatie van de personen die het dieet volgen. Afvallen doe je gegarandeerd maar of het ook echt zorgt voor een ‘gezond lichaam’ en een veranderde leefstijl dat vraag ik mij heel erg af. Dat je tekorten kunt krijgen als je een streng en/of onvolwaardig dieet volgt wordt niet benoemd, maar misschien loopt dat ook niet zo’n vaart als je het maar kort volgt. Hier zit in mijn ogen dan ook gelijk de moeilijkheid: het is een korte termijn oplossing in plaats van een leefstijlverbetering.

sport en dieethypes

 

Terugkomend op het killerbody dieet. Vooral over de uitspraken die rondom dit dieet worden gedaan door bedenker Fajah Lourens verbaasden mij. Uiteraard heeft Fajah een team van voedingsdeskundigen en fitnessexperts om zich heen. De uitspraken over heel streng diëten en veel sporten vond ik dan ook op zijn zachtst gezegd opvallend. Zoals Fajah het doet overkomen wordt bij dit dieet toegejuicht om een lage calorie inname te hebben en (veel) te sporten.

Balans tussen calorie inname

Als je vetmassa wilt verliezen in ieder geval. Naast een caloriebeperking wordt de koolhydraat inname beperkt. Juist als je veel sport is het belangrijk om voldoende en volwaardige voeding te nemen en niet een heel streng laag calorisch dieet te volgen. Een goede balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten is essentieel voor goede sportprestaties. En zoals Fajah aangeeft dat de gemiddelde vrouw maar 1300-1400 calorieën nodig heeft is voor de meeste ‘gemiddelde’ (sportende) vrouwen echt niet genoeg.

De uitspraken kunnen onhandig zijn, maar feit blijft dat dit dieet weinig calorieën bevat en dat dit in combinatie met intensief sporten niet wenselijk is. Ook niet als je doel is om af te vallen. Dit neemt niet weg dat dit dieet heel veel mensen helpt het lichaam te krijgen waarvan zij droomden. Toch zit hier ook een keerzijde aan en kan door alle aandacht vooral op social media ook een hele groep mensen een ongezonde relatie ontwikkelen met eten.

Wat kun je het beste doen nu

Mijn advies: denk zelf na bij elk dieet dat je wilt gaan volgen. En volg bij voorkeur niet een standaard dieet uit een boek met voorbeeldmenu’s die niet afgestemd zijn op jouw persoonlijke situatie. En als je het gevoel hebt dat je met een dieet te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt laat je dan adviseren door een professional om te kijken naar jouw specifieke situatie en doelen.

Groet,

Nikita

Sport en dieethypes