Het blijkt een populair onderwerp op vele websites en blogs het nemen van pre-workout supplementen . Tot voor kort wist ik zelf maar weinig van dit onderwerp. Ik had de term wel eens horen vallen, maar verder was het een abstract begrip voor mij. Een mooie aanleiding om eens dieper in de materie te duiken en meer te weten te komen over pre- workouts. Mijn eerste research begon bij een collega diëtist die veel praktijkervaring heeft met pre- workouts en haar ervaringen met mij wilde delen.

Wat zijn pre- workouts?

Een pre- workout is een supplement dat, volgens de fabrikanten, de sportprestaties enorm verbeterd. Het werkt als volgt: pre- workouts bevatten ingrediënten die je concentratievermogen verbeteren, je een langer uithoudingsvermogen geven, de doorbloeding verbeteren, spierafbraak tegengaan en zorgen voor meer energie. Deze werking wordt in ieder geval door de fabrikanten toegedicht aan de pre- workout.

Ik ben altijd sceptisch als er hele grote effecten worden toegeschreven aan een product en ben meer het type van eerst zien dan geloven. Bij mijn internet search kwam ik erachter dat de meningen over de effectiviteit en zin van pre- workouts verdeeld zijn.

En ik kwam erachter dat je goed moet opletten met pre- workouts waar ‘een mix’ als ingrediënt op de verpakking wordt vermeld. Bij deze pre- workouts weet je daardoor niet exact wat je binnenkrijgt! Een terechte waarschuwing dus.

Samenstelling

De meeste pre- workouts zijn in de basis gelijk aan elkaar en bevatten over het algemeen in ieder geval de volgende ingrediënten:

Cafeïne

Dit een stimulerende stof die je onder andere binnenkrijgt door het drinken van koffie. Cafeïne kan in kleine hoeveelheden (1-2 kopjes koffie) een stimuleren effect hebben op de concentratie en prestatie. Het zorgt voor meer energie, verminderd een vermoeid gevoel en het verbeterd de alertheid en motivatie.

Grotere hoeveelheden cafeïne geven geen extra effect. Teveel cafeïne kan nadelige effecten hebben, het kan zorgen voor rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn.

Pre-workouts: Wat zijn dit? over de samenstelling, Creatine, Taurine, BCAA`s,

Creatine

Heeft als functie dat je spieren meer uithoudingsvermogen krijgen. Hierdoor kun je langer doorgaan. In het lichaam wordt creatine ook zelf gemaakt uit drie aminozuren: arganine, glycine en methionine.

Taurine

Zorgt voor het vergroten van fysieke prestaties. Je wordt minder snel moe. Deze stof komt van nature voor in het lichaam, maar de hoeveelheid die je lichaam kan aanmaken is beperkt. Taurine wordt ook veel verwerkt in energiedrankjes.

BCAA’s

Worden toegevoegd om spierafbraak tegen te gaan. Bestaan uit drie (essentiële) aminozuren: leucine, isoleucine en valine.

Beta- Alanine

Dit is een aminozuur dat is betrokken bij de afbraak van melkzuur. Het verbeterd het spieruithoudingsvermogen en zorgt voor minder snelle verzuring. Dit aminozuur kan tintelingen op je huid en gezicht veroorzaken.

Sommige supplementen bevatten ook  toegevoegde vitaminen zoals B2 en C en mineralen als magnesium. Ook worden er smaakstoffen, kleurstoffen, zoetstoffen en vulmiddelen toegevoegd.

Effectief?

Over de effectiviteit van pre workouts wordt verschillend gedacht. Er zijn mensen die zweren bij het gebruik van een pre- workout. Anderen vinden het onzin en nemen een kop koffie voor het trainen en vinden dat vergelijkbaar. Maar is het nu wel of niet effectief om een pre- workout te gebruiken?

Pre-workouts: Wat zijn dit? over de samenstelling, Creatine, Taurine, BCAA`s,

Het is bewezen dat een aantal stoffen die in pre- workouts voorkomen effectief kunnen zijn bij het verbeteren van sportprestaties, onder andere cafeïne. Maar er worden ook veel stoffen  toegevoegd waarvan bekend is dat ze ineffectief zijn.

Nadelen?

Bij mijn search komen ook best veel verhalen naar voren over nadelen van het gebruik van pre- workouts. Ze kunnen zorgen voor een gehaast en onrustig gevoel, hartkloppingen en kunnen ook zorgen voor tintelingen van de huid.

Zelf ben ik groot voorstander van je lichaam zoveel mogelijk voeden met voedingsmiddelen die dicht bij de natuur staan en die een bijdrage leveren aan je gezondheid. Hier vallen over het algemeen geen preparaten of erg bewerkte voedingsmiddelen onder. Nu kan ik mij wel goed voorstellen dat pre- workouts zinvol kunnen zijn voor het krijgen van meer uithoudingsvermogen en focus.

Pre-workouts: Wat zijn dit? over de samenstelling, Creatine, Taurine, BCAA`s,

Maar probeer eerst eens een kop koffie een half uur voor een training om te kijken of dit je helpt en zorg voor een goede basisvoeding waar alle voedingsstoffen in voorkomen die je lichaam nodig heeft  voordat je een pre- workout kiest.

Groetjes Nikita