2018 is net begonnen en iedereen zit vol met goede voornemens voor het nieuwe jaar.  Het volhouden van die goede plannen is alleen een heel ander verhaal. Nu wil ik niet gelijk iedereen zijn goede voornemens de grond in boren, maar de statistieken zijn niet positief. Hoe kan het dat het zo lastig is om goede voornemens vol te houden?

Goede voornemens?

Top 3 goede voornemens

  1. Meer sporten/meer bewegen (door 28% genoemd)
  2. minder druk maken (26%)
  3. afvallen (25%)

Bron: ING.nl

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zo rond december ook altijd weer even goed naar mijn eigen voedingsgewoonten kijk. En ik moet toegeven dat er ook in mijn voedingsgewoonten dingen veel beter kunnen. Zo hou ik heel erg van zoet en merk ik dat het wel wat trekjes heeft van een verslaving. Wat er ook gezegd wordt door de wetenschap over of het wel of niet mogelijk is om verslaafd te zijn aan suiker, ik denk dat ik dat wel ben.

Eerlijk is eerlijk ik heb ook al talloze keren het ‘voornemen’ gehad om helemaal te stoppen met het gebruik van suiker om vervolgens na een paar dagen of soms weken te moeten concluderen dat het niet is gelukt. Ook dit jaar is het voornemen er weer om anders met mijn suikerconsumptie om te gaan, maar dit keer ga ik het anders aanpakken.

Kleine stapjes en volhouden!

Goede voornemens zijn heel erg goed en zorgen ook voor focus. Hoe kan het dan dat na een aantal weken de goede voornemens toch weer op de achtergrond raken? Vaak bedenken we het doel dat we willen halen, bijvoorbeeld fit worden of afvallen, maar we vergeten dit doel concreet te maken. Het kan flink tegenvallen als je niet het gewenste resultaat behaalt in een paar weken tijd. Dit leidt tot verminderde motivatie en uiteindelijk vaak tot opgeven.

Het is heel belangrijk om heldere en haalbare doelen te stellen om een goed voornemen te laten slagen. Dit doet mij denken aan een methode die wij op de opleiding leerden om doelen te formuleren. De zogenoemde SMART- methode. Deze methode is ook heel goed toepasbaar op goede voornemens. De methode staat voor: S (specifiek), M (meetbaar), A (acceptabel), R (realistisch) en T (tijdgebonden).

Dus als je een goed voornemen hebt  pas dan bovenstaande methode toe. In plaats van het doel ‘ik wil fit worden’ of ‘ik wil afvallen’ kun je deze doelen als volgt omschrijven:

‘Ik wil de komende 3 maanden iedere week 2x naar de sportschool gaan’

en

‘Ik wil binnen 2 maanden 5 kg afvallen’

Goede voornemens?

Het SMART maken van jouw doel

De doelen zijn nu specifiek, meetbaar, acceptabel (voor jezelf ;-)), realistisch en tijdgebonden gemaakt. Vergeet vooral niet de R van de SMART- methode. De R staat voor realistisch! Kijk goed naar jouw situatie en naar het doel dat je wilt behalen. Hoe realistischer het doel is dat je stelt hoe groter de kans dat je met een goed gevoel je doel zal behalen. Je kan beter een klein doel stellen, dit halen en vervolgens een volgend doel stellen, dan dat je een doel stelt dat je niet kunt halen.

Een doel niet halen geeft een negatief gevoel dat bij iedere volgende poging zal terugkomen. Om je goede voornemen uiteindelijk ook te laten slagen is het ook heel belangrijk om een doel te kiezen waarvoor je intrinsiek gemotiveerd bent.  Tot slot kun je, jouw  goede voornemen(s) delen met anderen, hierdoor kunnen zij jou motiveren en informeren hoe het gaat met het behalen van je doel.

Succes met jullie goede voornemens! Ik wens jullie allemaal een fantastisch, gezond, gelukkig en sportief 2018 toe.

Groet,

Nikita